Na to, aby uczeń stał się sprawcą przemocy, wpływ mają warunki jego rozwoju i sposoby wychowania, ponieważ dziecko z natury nie rodzi się oprawcą.
Przyczyny jego agresji i przemocy tkwią w domu rodzinnym, w szkole, w grupie rówieśniczej
i w mediach.
Najważniejsze czynniki wpływające na agresywne zachowania dzieci i młodzieży przedstawia poniższa tabela
Rodzina | Szkoła | Grupa rówieśnicza | Media |
– stosowanie agresji i przemocy przez rodziców – brak jasnych granic dotyczących zachowania się dziecka – brak ciepła i zainteresowania sprawami dziecka – przyzwolenie na stosowanie agresji wobec innych – podwójne wzorce rodziców | – chłód emocjonalny w stosunku nauczyciel-uczeń – niewłaściwy sposób komunikowania się nauczycieli z uczniami – zbyt duże wymagania nieuwzględniające możliwości dzieci – niesprawiedliwe traktowanie i ocenianie uczniów – brak jasnych reguł życia szkolnego -brak konsekwencji nauczyciela w egzekwowaniu przyjętych norm | – naśladowanie lidera grupy – zdobycie popularności w grupie – brak odpowiedzialności za popełnione czyny – malejące poczucie winy -brak empatii | – oglądanie przemocy wpływa na uczenie się przez dzieci agresywnych zachowań -sprawca przemocy w grach internetowych często otrzymuje nagrodę lub nie jest ukarany – dziecko utożsamia się z atrakcyjnym sprawcą przemocy – ukazana przemoc jest aprobowana społecznie – akty przemocy nie pokazują cierpienia i krzywdy ofiar – nie są ukazywane negatywne skutki przemocy |
Często stosowanie przemocy traktowane jest jako:
- rodzaj dobrej zabawy,
- doznawania przyjemności,
- chęci zaimponowania rówieśnikom,
- zdobycia uznania,
- pokazania swojej ważności pozycji w grupie.
Nierzadko akty przemocy i agresja wynikają z nienawiści, u źródeł której leży:
- poniżanie,
- poczucie krzywdy,
- niesprawiedliwości,
- zazdrości.
Przemoc i agresja jest też sposobem rozwiązywania konfliktów oraz wyzbycia się stanów napięcia i frustracji [Miedzińska, s. 2].
Źródło: Magdalena Leżucha, Państwowa Wyższa Szkoła techniczno-Ekonomiczna, im. Ks. B. Markiewicza w Jarosławiu, file:///C:/Users/Edumocni/Downloads/articles-2087419.pdf.pdf
B. Urban (2005), Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Wydawnictwo UJ, Kraków, s 33–35; E. Miedzińska, Lekcja wychowawcza Przemoc i agresja w szkolnych grupach rówieśniczych. Sposoby zapobiegania i zwalczania
przemocy, https://profesor.pl/ Przemoc-i-agresja-w-szkolnych-grupach-rowiesniczych-Sposoby
-zapobiegania-i-zwalczania-przemocy, dostępny w Intrenecie (dostęp: 18.05.2020).
Miedzińska E., Lekcja wychowawcza Przemoc i agresja w szkolnych grupach rówieśniczych. Sposoby zapobiegania i zwalczania przemocy, https://profesor.pl/ Przemoc-i
-agresja-w-szkolnych-grupach-rowiesniczych-Sposoby-zapobiegania-i-zwalczania
-przemocy, dostępny w Internecie [dostęp : 18.05.2020].
Obraz autorstwa master1305 na Freepik
0 Comments