Dan Olweus, twórca definicji przemocy rówieśniczej, zaproponował program zapobiegania bullyingowi w szkole. Celem tego autorskiego programu jest ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie tego zjawiska w szkole i poza nią. Program skupia się w pierwszej kolejności na bullyingu bezpośrednim, czyli widocznych, agresywnych zachowaniach. Zwalczaniu negatywnych zachowań uczniów powinno towarzyszyć podkreślenie i wykorzystanie stron pozytywnych. Dan Olweus skupił się na trzech płaszczyznach i zaproponował środki zaradcze opisane w poniższej tabeli.
Środki zaradcze na poziomie szkoły | Środki zaradcze na poziomie klasy | Środki zaradcze na poziomie jednostki |
– przeprowadzenie ankiety wśród uczniów – analiza sytuacji – dzień poświęcony problemowi bullyingu w szkole (zamiast zwykłych lekcji) – większa kontrola podczas przerw (dyżury), częstsze interwencje – więcej ciekawych zajęć pozalekcyjnych – uruchomienie telefonu kontaktowego czynnego przez kilka godzin w tygodniu, aby anonimowo porozmawiać o zaistniałych problemach – ogólnoszkolne zebranie rodziców – doskonalenie i samodoskonalenie nauczycieli (grupy rozwojowe) – współpraca dom – szkoła | – regulamin klasowy zawierający normy postępowania zapobiegające bullyingowi, wyjaśnienie problemu, nagradzanie i sankcje – godzina wychowawcza poświęcona tematycznie tym problemom – nauka poprzez współpracę, dająca możliwość bliższego poznania się – wspólne zajęcia wzmacniające więzi między uczniami – zebranie rodziców i ewentualne indywidualne rozmowy z rodzicami | – rozmowy ze sprawcami i ofiarami mobbingu – rozmowy z rodzicami uczniów, których problem dotyczy, ewentualnie także w obecności dzieci – wykorzystanie pomocy ze strony „neutralnych” uczniów – pomoc i wsparcie dla rodziców ze strony szkoły fachowa pomoc psychologa (psychoterapeuty) dla rodziców i uczniów szykanowanych (także szykanujących) – zmiana klasy lub szkoły |
Jest to schemat ogólny, poszczególne jego elementy będą rozwijane w kolejnych wpisach, a już teraz zachęcamy do korzystania ze środków zaradczych na poziomie klasy – konspektów warsztatów dla dzieci, rodziców, nauczycieli, dostępnych w zakładce “Rezultaty”.
Źródło: D. Olweus (2007), Mobbing – fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, Warszawa,
s. 79–80.
Bibliografia: Magdalena Leżucha, Państwowa Wyższa Szkoła techniczno-Ekonomiczna, im. Ks. B. Markiewicza w Jarosławiu
Obraz autorstwa Freepik
0 Comments